malinochemmaiasien.blogg.se

Här kan ni följa Malin och Emma på deras back-packer äventyr i sydost-asien

Langkawi

Kategori:

Hej på er där hemma, hoppas allt är bra :)

Nu har vi varit på Langkawi i fem dagar och imorgon åker vi vidare till Koh Lipe. Vi har haft det jättebra här och ön har bjudit på både monsunregn och strålande sol.

Vi har hunnit ganska mycket under de här fem dagarna. Vi har varit iväg på utflykt upp till ett berg där vi fick uppleva en fantastisk utsikt över Langkawi och öarna runt omkring, solat och badat, ätit goda middagar och haft goa kvällar på en strandbar. Vi har även träffat två supergulliga tjejer från Dalarna, Josefin och Linn, som vi har umgåtts mycket med de senaste dagarna. Linn och Josefin ska följa med oss några dagar till Koh Lipe så vi kommer ha några roliga dagar där tillsammans.

Ikväll blir det till att packa ihop våra liv igen och imorgon bitti går speedboaten vid nio. Emma ska köpa dunderpiller mot sjösjukan så vi får hoppas att hon inte däckar av dom under båtturen ;)

Kuala Lumpur

Kategori:

Just nu befinner vi oss på Langkawi. Vi kom hit i förrgår på morgonen efter två dagar i Kuala Lumpur. Flygningen gick jättebra! Malin klämde inte sönder min hand, trots att hon mer än gärna får göra det <3

Tänkte bara säga att jag mådde bra dagen efter flygresan, var lite utmattad bara. Så det blev två härliga dagar i storstan med shopping, sightseeing och bio. Vi bodde på ett jättebra hotell som hette "le Apple boutique hotell", låg mitt i smeten med våra favoritbutiker på andra sidan gatan. Och just det, vi träffade moster Lina en kväll.

Bussresa och matförgiftning

Kategori:

Nu är vi äntligen framme i Kuala Lumpur efter två resedagar från helvetet.

Det började med ännu en bussresa på tolv timmar från Nha trang till Saigon. Bussen var sjukt äcklig, ingen air-condition och vi hade ännu en galen busschaufför som körde rally på dåliga vägar.

Väl framme på hotellet i Saigon kände vi ända att vi kunde pusta ut litegranna, njuta av att vår sista bussresa var avklarad och att vi faktiskt klarat att resa igenom hela Vietnam från norr till söder.

Men njuta var inget vi kunde göra länge... vid tolv på natten vaknade Emma av att hon mådde jätte illa och blev tillslut tvungen att springa in på badrummet och kräkas. Och kräktes det gjorde hon ska ni veta...
Välkommen matförgiftning! Emma har nu ett kräkrekord på 13 gånger under en natt, ett rekord vi hoppas ingen av oss någonsin kommer att slå!

Dagen idag har vi spenderat på flygplatsen. Jag har aldrig varit med om en längre dag.... Emma har mått jättedåligt, det har verkligen varit så synd om min lilla bästis men hon har kämpat på och hållet humöret uppe. Hon har inte spytt på hela dagen idag, lyckats få i sig lite mat och vätska och hon klarade flygresan jättebra trots att hon var grön i ansiktet. Så ni där hemma behöver inte vara oroliga, det värsta är över och nu behöver hon bara vila.

Vi ska vara här i två dagar. Shopping och återhämtning står på schemat. Av det lilla vi såg från taxin nu påväg till hotellet så verkar Kuala Lumpur vara lite som södra asiens New York och det skulle jag vilja säga passar oss perfekt :)

Sol, bad & drinkar

Kategori: Allmänt

Nha Trang har verkligen levererat!
Dom sista två dagarna har vi slappat på stranden och bara gottat oss. Igår hade vi en väldigt rolig utgång, vi testade massa nya drinkar så ni förstår nog att vi har varit lite trötta idag på stranden haha! :)

Nu har vi precis haft picknick i sängen på hotellrummet och snart ska vi packa. Imorgon går bussen 07.30 till Saigon, där stannar vi bara en natt innan vi flyger till Kuala Lumpur. Sista bussresan i Vietnam, WIHOOOO!! Håll tummarna för att det är en bra busschaufför!

Puss och Kram

Snorkling

Kategori:

Dagen idag har varit helt fantastisk!

Vi har varit på snorklingsutflykt på en båt tillsammans med ungefär 20 stycken andra personer. Det började med att vi blev upphämtade av en buss imorse som tog oss till hamnen och därifrån bar det ut mot öarna här utanför Nha Trang för massa bad och snorkling.

Snorklingen var häftig, vi stannade på tre olika ställen och simmade runt bland reven och det bjöds på en jättegod lunch ombord på båten.

På båten så träffade vi fyra australienska killar som vi har hängt med hela dagen. Dom var verkligen jättesnälla men tyvärr så ska de åka härifrån ikväll så vi kommer inte kunna hänga med dom något mer.

Mammor: ni hade älskat dom, unga killar som alla är blivande läkare! ;)

Nu är vi tillbaka på hotellet och om en stund så blir det en promenad och sedan middag.

En liten uppdatering!

Kategori:

Igår låg vi på stranden hela dagen, den är verkligen jättefin! Vi börjar få lite färg nu också, känns skönt att inte smälta ihop med sanden! Efter det tog vi en promenad i staden. Jag hittade en jättefin bikini, den kostade 30 kronor! Men det är Malin som får pruta, jag försöker i början men det slutar alltid med att Malin tar över. Hon är en riktig boss, äger upp dom varje gång haha!

Vi har träffat massa sköna människor här. Igår kväll hängde vi med några killar från Holland, Kanada och Chile och så träffade vi en tjej från Falun som ska göra ungefär samma rutt som oss så vi kommer nog ses fler gånger.

Det är så himla roligt att läsa era kommentarer! Hoppas allt är bra där hemma!

Nha Trang!

Kategori:

Nu ligger vi på hotellrummet i Nha Trang, ny duschade och fräscha. Känns väldigt skönt efter att ha spenderat tio timmar i en buss. Som vi har skrivit innan är det galet att åka buss här, men denna gången körde chauffören ganska säkert, TACK GODE GUD. Vi stannade för att kissa två gånger, båda gångerna var det bara hål i marken. Vi dööööör varje gång vi måste göra det! Men det är ändå värt det!

Vi har inte hunnit se så mycket av den nya staden än. Men vi var ute och åt precis när vi kom och det vi kan säga är väl att det finns massor av restauranger och barer, en jättelång strandpromenad och turister från andra länder än Kina haha! Vi bor hur bra som helst, en minut från stranden och ännu närmre barerna. Kommer nog bli sex roliga dagar och kvällar här!

Puss och Kram
Emma och Malin

Nu har det antligen vant!

Kategori: Allmänt

Fran en gra kaos stad vidare till en gra đod stad sa befinner vi oss nu i Hoi An.

Vi kom hit i forrgar pa formiddagen efter att ha akt buss fyra timmar fran Hue. Det var en riktigt galen busstur med en chauffor som korde rally pa de sma kringelikrok vagarna med en oppen bussdorr och en cigg i munnen.

Dagen da vi kom hit gick at till att hitta ett hotell, kolla in stranden och ga runt i staden. Hoi An ar valdigt lugnt men sjukt mysig och for att komma till stranden maste man cykla en bit bland risfalt och restauranger, vi gillar det!

Vadret i forrgar var jattebra med bla himmel och sol, men igar nar vi var pavag till stranden sag det ut att bli storm. Vi tankte att det vore inte alls konstigt om det kom in en storm da den graa himlen forfoljer oss, haha!
Men som tur var sa gick det snabbt over och vi fick en go soldag. Sa igar fick vi for forsta gangen lite farg pa vara bleka kroppar och vi badade i havet. Stranden ar lang och fin men pagrund av det jakla chineese new year ar den overbefolkad av kineser som har semester. Men som tur ar trivs dom i flock sa vi lyckades anda fa en bra strandplats lite langre bort.

Pa kvallen igar vả vi ute och at en god middag och gick runt i staden. Det ar sjukt billigt har, en stor middag for oss tva med dricka till kostar ungefar 80 kr, life is good!

Nu ska vi cykla ner till stranden och imorgon bitti aker vi vidare ner till staden Nha Trang.

Malin och Emma

Chinese new year fuckar up..

Kategori:

Om allt hade gått enligt planen skulle vi vara framme i Hoi an för några timmar sen, men det gick inte riktigt som vi ville igår...

Vi vaknade upp i Hanoi och spenderade dagen med att gå två varv runt dammen vilket tar cirka 40 minuter, åt en riktigt god lunch, trängdes bland alla moppar på smågatorna där vi bodde och köpte lite frukt som vi skulle ha på bussresan. Vi ville verkligen bara lämna staden och komma fram till Hoi ans fina stränder.

Klockan fem hämtade pickupen upp oss. En kille kom in på hotellet och sa att vi skulle följa med honom. Med våra stora ryggsäckar begav vi oss ut på gatan bland allt folk, men pickupen var bara killen på en moppe som vi lite lätt fick jogga efter, asså vi dog av skratt! Men efter ca tio minuter fick vi ställa oss vid en gatukant och där stod lite fler backpackers som den riktiga pickupen (en sjukt ful gamla minibuss) kom och plockade upp oss i. Vi som stod på gatukanten fyllde bussen, men fler skulle på! Tror vi tillslut var 20 personer i en buss för tio. Alla turisterna utanför minibussen skrattade åt oss haha! Jag och Malin trängdes i ett säte med några supergoa tjejer från Canada.

Pickupen tog oss till vår buss. Som visade sig vara en sovbuss med små sängar, här dog vi av skratt igen. Killarna från Irland som var med i pickupen fick inte ens plats i dom små sängarna, men dom passade Malin perfekt som vanligt haha. Vi körde på natten och åkte i ungefär tio timmar tills bussen stannade och sa till alla att gå ur, då var klockan ungefär fem på morgonen. Problemet var bara att vi var i Hue som ligger ca fyra timmar norr om Hoi an... KUL... Att vi stannade här istället beror på chinese new year, alla ska vara lediga idag eller nått! Som tur var stod det en supergullig hotelkille vid sovbussen som plockade upp oss och tog oss till hans hotell där vi sov några timmar. Imorse gick vi ner till lobbyn där dom lagade lite omelett och grejer till oss.

Bussen till Hoi an går inte förens imorgon bitti.. Så dagen idag spenderas med sightseeing i Hue, det är varmt här men himlen är grå. Vi som vill sola och bada! Men den som väntar på något gott väntar inte för länge...

Emma och Malin

(Internet är dåligt så ni får inga bilder)

Första hela dagen i Vietnam!

Kategori:

Idag har vi hunnit med väldigt mycket! Vi började dagen med att äta en god frukost på hotellet och fixa bussbiljetter som ska ta oss ner genom Vietnam. Vi har tänkt att stanna på två ställen, Hoi An och Nha Trang. Efter att vi fixat biljetterna begav vi oss ut i staden, det är ett under att man inte blir påkörd för mopparna kör kors och tvärs. Det är verkligen galet! Känns ganska skönt att åka vidare till fina stränder och lite mysigare byar imorgon!

Vi har skaffat oss lite Dong också, banken var ju stängd på flygplatsen... Jag och Malin är numera miljonärer haha! 100 USD är 2000000 Dong! Men allt är väldigt billigt här, idag åt vi lunch och drack gott för knappt hundra kronor tillsammans.

Efter att ha tagit sig fram på dem överbefolkade gatorna i några timmar var vi tvungna att vila på hotellet ett tag och då planerade vi vart vi ska efter Vietnam. Det blir några dagar i Kuala lumpur och sedan flyger vi till en ö som ligger högt upp i Maysis på västsidan som heter Langkawi och därifrån kommer vi sedan båtluffa runt bland olika paradisöar, tanken är koh lipe, koh lanta och koh phi phi. Det kommer vi nog göra i ca en månad innan vi drar vidare! Fy tusan vilken go tid vi har framför oss!!

Framme i Hanoi

Kategori:

Nu är vi äntligen framme i Hanoi efter en lång men smärtfri resa.

Allt har gått bra, på den långa flighten så sov båda två som små barn, väldigt skönt!

Vi bor på ett hotell mitt i Hanoi som heter may de ville, helt klart över förväntan. Stora härliga sängar, tv och ett fräscht badrum, backpacker-livet verkar inte vara så hårt ändå ;)

Första intrycket av Hanoi är varmt, gammal stad, helt sjukt mycket moppar som kör som galningar och bar-häng på små barn plaststolar, passar Malin perfekt! vi har redan lyckats bli lurade då vi betalade på tok för mycket taxi-pengar... vi betalade ca 140 kr för ett taxitur på en timma. taxigubben blev glad iallafall!

Imorgon sightseeing :)

Puss & kram

Nu drar vi

Kategori:

Nu åker vi ut på äventyr!

Vi sitter på Landvetter nu, resepirrga och lite lätt nervösa.
Nu har vi en resa på ett dygn framför oss och vi har laddat upp med böcker, spel och lite gotte.

Trodde vi visste hur resefeber kändes men där trodde vi fel. Sitter här och mår illa och känner oss som om att vi har kommit in i klimakteriet, NAJS!

Puss & kram

Da'n före da'n

Kategori: Allmänt

Nu börjar det allt bli pirrigt och resfebern har smugit sig på på allvar!

I morgon är den stora dagen! Klockan 16.30 går flygplanet från Landvetter, vi mellanlandar först i London sedan HongKong och sedan går planet till vår slut destination Hanoi i Vietnam.

Dagen idag är en packa-planera-fixa och köpa det sista och säga-hej-då dag. Jag fattar inte hur jag ska få plats med allting i en ryggsäck, men på något sätt så kommer det väl lösa sig.

Det är med en skräck blandad förtjusning jag längtar efter morgondagen. Kommer ju sakna alla här hemma så mycket och det är ju ändå tre månader vi ska vara borta på okänd mark. Men det kommer bli grymt, det vet jag!

Nästa gång vi skriver här är det förhoppningsvis från ett varmt och fantastiskt Vietnam.

Malin

Välkommen till min nya blogg!